leerlingenzorg

Op onze school vinden we het belangrijk om onze leerlingen een veilige haven te bieden, een plek waar zij mógen zijn. Onze medewerkers hebben veel expertise op het gebied van autisme, adhd, hechting en aanverwant gedrag en zijn gespecialiseerd in de wijze waarop het onderwijs hierop afgestemd moet worden. Elke leerling kan en mag zichzelf zijn en kan rekenen op begrip en hulp.

CvB Zorg
De Commissie van Begeleiding (CvB) Zorg bestaat uit onze directeuren, gedragswetenschappers, intern begeleider en de schoolarts. De CvB Zorg komt maandelijks samen en zorgt ervoor dat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen en kijkt samen naar welke zorg een leerling nodig heeft. Daarnaast houdt de CvB toezicht op het opstellen van de OPP’s en de evaluatie van OPP’s . 

Behalve de leden van de CvB en de medewerkers die geschoold zijn in het omgaan met leerlingen met gedrags-, aanpassings- en leerstoornissen, werkt De Hertog nauw samen met onderstaande instanties en specialisten:

  • De Driestroom: logopedie voor die stem-, spraak-, gehoor- en taalstoornissen. 
  • Therapeuten, die sociale vaardigheidstraining geven in groepsverband of therapie op individueel niveau verzorgen. 
  • Motoriek in Beweging. 
  • ‘s Heerenloo  



Rust en veiligheid
De aanpak en sfeer binnen onze school zijn afgestemd op de ontwikkelingsproblematiek van de leerlingen. De manier waarop we dingen doen en uitleggen is eenduidig en eigenlijk is elke dag hetzelfde. Dat maken we zichtbaar met pictogrammen en een dagplanning. Dat geeft overzicht voor de leerlingen en daarmee meer rust en veiligheid. Doordat de klassen klein zijn, is er voor elke leerling veel aandacht. Al deze voorwaarden zorgen ervoor dat uw kind plezier en meer vertrouwen krijgt in zichzelf en plezier in het leren.

Duidelijke structuur
Onze leerlingen hebben behoefte aan een duidelijke structuur. Er zijn eenvoudige maar heldere regels en afspraken zodat een leerling weet wat er verwacht wordt en wat het van ons kan verwachten. We leren uw kind zich in de ander te verplaatsen en respect voor ieders mening te hebben.

Passend onderwijs
Leerlingen die in leerniveau, leeftijd en ontwikkelingsniveau goed bij elkaar passen, zitten bij elkaar in de groep en krijgen samen les. Er is ook Remedial Teaching mogelijk voor de leerlingen die dit nodig hebben. Het gaat erom dat uw kind de kans krijgt zich op de beste manier te ontwikkelen. De onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van uw kind beschrijven we in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit OPP is de basis van het onderwijsaanbod. In het ontwikkelingsperspectief wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden een leerling heeft en welk uitstroomperspectief van de leerling verwacht kan worden. Het ontwikkelingsperspectief wordt na de start van een leerling op school opgesteld en geeft aan welk onderwijsaanbod en welke ondersteuning de leerling nodig heeft om het te verwachten uitstroomniveau te halen; om potentiële mogelijkheden te realiseren worden sociaal-emotionele en didactische doelen opgesteld en met een plan van aanpak wordt getracht die doelen te behalen. Het OPP wordt jaarlijks door de leerkrachten en het CvB geëvalueerd.

Onderwijskwaliteit 
Onze medewerkers zijn heel experts op het gebied van leren, ontwikkeling en gedrag van leerlingen. We besteden veel aandacht aan de kwaliteit van ons onderwijs en het steeds verbeteren hiervan. Zo toetsen we de resultaten van het onderwijs aan uw kind door de inzet van vragenlijsten. De uitkomsten van vragenlijsten helpen ons doelmatig en opbrengstgericht te kunnen blijven werken. 

De Inspectie controleert of onze school zich aan de wetgeving houdt en of het onderwijs voldoet aan de gestelde eisen. De Inspectie heeft onze school een basisarrangement toegekend omdat de kwaliteit op orde is. Daarnaast nemen wij zelf ook audits af in samenwerking met reguliere en speciale scholen.

De opbrengst van ons onderwijs
Wij zetten ons elke dag in om het maximale uit onze leerlingen te halen, zodat zij in de best passende vorm van (voortgezet) onderwijs terecht komen en zij zich daar optimaal verder kunnen ontwikkelen. 

Dit doen wij door rekening te houden met de ondersteuningsbehoefte van elke leerling en door regelmatig via de methodetoetsen en Leerling in Beeld van Cito te kijken of de ontwikkeling nog naar verwachting verloopt. Jaarlijks bekijken wij bij de evaluatie van het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) of het gestelde uitstroomperspectief en speciaal onderwijs nog passend is.

In de uitstroomgegevens van onze leerlingen leggen we de verdeling naar speciaal en regulier onderwijs en naar de soort school vast. 

Extra zorg, wanneer nodig 
Bij De Hertog staat de onderwijs- en ontwikkelingsbehoefte van uw kind voorop. Soms kan dit betekenen dat uw kind even iets extra's nodig heeft, als aanvulling op ons passend onderwijs. Tijdelijke ondersteuning in de vorm van een training of dagbehandeling. De inzet van extra ondersteuning overleggen we altijd met u. En we helpen u dan zo nodig ook met de juiste verwijzing.